پیام به مناسبت روز جهانی زن!
شورای زنان ناحیه شانزدهم نهضت فراگير شهر کابل شورای زنان ناحیه شانزدهم نهضت فراگير شهر کابل

روز هفدهم حوت یا هشتم مارچ روزی بود که نهاد همبستگی جهانی زنان در پیکار گسترده و عادلانه ایشان برای دست یافتن به حقوق شایسته آنان در جامعه بشری به حیث نیمه از پیکر جامعه، جنبش و حرکت عظیمی را براه انداخت. در این روز در شهر نیویارک ایالات متحده آمریکا یک تعداد زنان لباسهای کارگری را به تن نموده غرض افزودی معاشات و همچنان کاهش در ساعات کار خویش مارش عظیم را براه انداختند. در هشتم مارچ سخنی از زن است، از این فرشته یی والا گهر که به روان ها مهر، به قلب ها عاطفه، و به دلها تخم صمیمیت و محبت بذر میکند. اوست که در چهره مادر، در سیمای خواهر، در تصویر دختر و در قالب زن، در هر نوع ظهور خویش مملو از لطف و سرشار از زیبائی و مهربانی و صمیمیت است.

 

طوریکه به همه گان معلوم است، هشتم مارچ روزی است که در آن (131) سال قبل از امروز، زنان برای اولین بار صدای عدالت خواهی خویش را به طور جمعی و هماهنگ در برابر ظلم و بی عدالتی نظام وقت بلند کردند. با وجودیکه این صدا ها با خشونت مواجه گردید، اما خاموش نشد و به اثر همبستگی زنان و حمایت از یکدیگر،  این موضوع توسط دیگر کشور ها نیز پیگیری شد و تا اینکه این پیگیری ها ثمر بخش واقع گردیده و در نتیجه زنان به سلسله حقوق مدنی و بشری خویش نایل آمدند.  این روز رفته رفته ماهیت جهانی کسب نموده و تا اینکه از سال 1910 به این سو تحت عنوان روز جهانی همبستگی زنان در سراسر جهان و در سال 1344 برای اولین بار در کشور عزیز ما افغانستان از طرف نهاد های مترقی و دموکراتیک و زنان پیشتاز به شکل مخفیانه تجلیل بعمل آمد که بعد از آن، این روز رویهمرفته در کشور عزیز ما افغانستان تحت شرایط مختلف به اشکال گوناگون تجلیل میگردد.

 

شورای زنان نهضت فراگیر دموکراسی و مترقی افغانستان، ناحیه شانزدهم شهر کابل بدینوسیله بهترین تمنیات و تبریکات خویش را به مناسبت روز جهانی زن به تمام زنان افغانستان و جهان تبریک و تهنیت عرض میدارند.

 

به آرزوی جامعه یی بدون تبعیض و خشونت علیه زنان

 

        

 

 

 

 

 


March 5th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها